Omgaan met een spiegelende puber

Wanneer opvoeden coachen wordt
14/01/2018

Na wat gegoogle kom ik op de volgende puber info: “Pubers zijn vaak eigenwijs; ze zijn het liever niet met je eens. Dat komt door de groei van de hersenen en de wil om zelfstandig te worden. Ga je daar steeds tegenin, dan kun je veel ruzie hebben!”
Het advies; “Laat je puber juist eigenwijs zijn. Dat is goed. Als pubers eigenwijs zijn, betekent dit dat ze zich ontwikkelen. Ze komen op voor zichzelf en voor dingen waar ze mee bezig zijn. Onderhandel samen over regels. Bemoei je niet te veel met zijn kamer en huiswerk. Laat pubers zelf de gevolgen van hun gedrag ontdekken.”

Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande en helaas is het moeilijk om een advies te geven voor pubers in het algemeen. Het blijf altijd goed kijken naar de dynamiek die bij jou in huis is. Soms mag je inderdaad een puber meer ruimte geven en zoals bij onderstaande hulpvraag van Anja en Madelief speelt er iets en is het reageren daarop ook weer anders.
Bij mij meldt Anja zich, de moeder van Madelief een heuse puber volgens Anja. Volgende week wordt ze dertien en de klacht is dat Madelief het huis regeert en vooral geen huiswerk maakt of taken uitvoert. Ruzie maken daar besteed ze wel graag haar aandacht aan.

Anja is redelijk aan het eind van haar geduld en energie en vraagt zich echt af hoe nu verder? De eerst keer spreek ik Anja telefonisch en besluit al snel dat ik graag met deze moeder aan de slag ga met coaching. Anja is zich heel bewust van haar verlangen om aardig gevonden te worden en ervaart dat dit, in deze fase van opvoeden, nu tegen haar keert. Het zou zomaar kunnen dat Madelief naadloos aanvoelt dat moeder dit verlangen bij zich draagt en zodra er iets van haar gevraagd wordt geeft ze weer dat Anja een k*tmoeder is.

”Als ze maar gelukkig is!”

Anja vertelt; “ Ik regeer heftig op de afkeuring van mijn dochter, wordt vanuit emotie boos en geef daarna uit schuldgevoel te veel mee met Madelief”. Ze verteld dat Madelief heel intelligent is en getoetst is voor het VWO. Madelief zit in de brugklas Havo/VWO en geeft nu al aan dat ze Havo wenst te doen, VWO is teveel werken. Misschien dat ze zelfs wel af gaat zakken naar VMBO als Havo te veel vraagt. Anja geeft aan dat Madelief mag bewegen zonder verwachtingen, ”als ze maar gelukkig is”. Dat is een prachtige en liefdevolle insteek, als ik doorvraag blijkt Madelief een paardenliefhebber te zijn. Dat maakt haar gelukkig! Ze wil paarden fysio worden en dan is Havo in je zak hebben eigenlijk wel fijn. Op het moment dat Anja bij mij komt is er een toets week gaande dus de stress zit hoog bij Anja. Ze krijgt Madelief niet aan het leren en een handeling als de tafel dekken verloopt helaas ook niet zonder strijd.

Binnen de coaching zoom ik dieper in op het effect wat Madelief heeft op Anja. De strijd met Madelief geeft haar het gevoel dat ze niet goed genoeg is. Als ik vraag of ze dit gevoel herkent van eerder uit haar leven geeft ze aan dat dit uit haar eigen jeugd komt en het een rode draad is in haar leven. Madelief spiegelt dus gedrag aan haar moeder.

“Wanneer het gedrag van jouw kind je raakt, dan zegt dit vaak iets over jezelf.”

Wanneer het gedrag van jouw kind je raakt, dan zegt dit vaak iets over jezelf. Kinderen van deze tijd hebben heel sterk de onbewuste neiging om gedrag van hun ouders of hun omgeving te spiegelen. Het verdriet of de stress wat ouders in zich hebben wordt door de kinderen ervaren. Het kind spiegelt dit door; druk gedrag, ruzie maken, driftbuien, agressie, slapeloze nachten etc.. Ze confronteren de ouders met hun eigen angsten, tekortkomingen en behoeftes waar misschien niet aan voldaan (kan) word(en).

Vaak komt dit gedrag uit onze kindertijd, het zijn vaak stukken die we hebben beleefd als een lastige of zelfs traumatische ervaring. Een deel van ons blijft dan ‘hangen’ en een deel van ons groeit verder dan die ervaring. Dat deel wat blijft hangen kan invloed hebben op ons hedendaags gedrag. Ouders bewust maken van de spiegel kan mooie resultaten opleveren. Door het herkennen van de spiegel hoeft het kind het gedrag niet meer te laten zien en kan het kind weer kind zijn!
Door een aantal vragen te stellen aan Anja over haar jeugd koppelt Anja terug dat ze zelf graag een hogere opleiding had willen doorlopen omdat ze best heel slim is en haar ouders vonden dat te hoog gegrepen voor haar. Helaas heeft ze hierdoor tot op de dag van vandaag het gevoel dat ze meer had gekund en dat zorgt voor onvrede bij Anja. Dit triggert haar! Al coachend geeft dit behoorlijk wat inzicht bij Anja. Ze doet hetzelfde als haar ouders, ze vraagt vooral niet veel van Madelief en dat terwijl ze weet dat haar dochter een intelligente dame is. Ze schrikt van het inzicht en snapt dat ze hier iets mee mag.

Samen kijken we naar wat Anja nodig heeft om stevig te gaan staan voor zichzelf en in haar rol als moeder. Middels het helder maken van de spiegel die madelief voorhoudt ontstaat er ruimte. Emoties en patronen die refereren aan het spiegel gedrag worden losgelaten en kwaliteiten van Anja die hier gevraagd worden, worden versterkt. Daarna kijkt Anja wat ze mag verwachten van Madelief en gaat hier voor staan.
Bij thuis komst staat Anja voor het feit dat er geleerd gaat worden en dit geeft in eerste instantie strijd. Anja weet dat dit niet werkt en gaat met thee en een koekje samen met Madelief aan tafel zitten. Anja geeft aan dat ze haar dochter begrijpt en ondersteund en ook van haar verwacht dat ze aan het leren gaat. Anja handelt nu vanuit liefde en kracht zonder de verwachting aardig gevonden te worden. Madelief zucht en gaat aan het leren, Anja is zo verbaasd en blij dat ze mij belt om dit te vertellen!

“Een iets wat strengere opvoeding kan kinderen leren dat er dingen van ze verwacht worden. Ze krijgen hierdoor de kans op een betere interactie met hun omgeving.”

Een iets wat strengere opvoeding kan kinderen leren dat er dingen van ze verwacht worden. Ze krijgen hierdoor de kans op een betere interactie met hun omgeving. Ze zijn vaker gewend naar ouders te luisteren en houden de ouders ook beter in de gaten om te zien of het gedrag wat ze vertonen gewenst is. Door deze factoren passen ze zich vaak beter aan. Ze zien tevreden reacties op gedrag die meer op zichzelf gerichte kinderen kunnen missen. Dit sterkt dan weer het zelfvertrouwen waardoor ze nog beter presteren! Uit onderzoek blijkt dat vooral bij meisjes een iets strengere opvoeding de leerprestaties kan verbeteren.

Ieder kind is anders en helaas bestaat er niet een kant en klare oplossing voor alle problemen. Gebruik om deze reden dan ook je gezond verstand. Bekijk vooral wat jouw kind je laat zien in het gedrag. Ieder kind spiegelt wel iets. Mooi om je daar bewust van te zijn en je voor open te stellen. Nog mooier om daar mee te gaan werken zodat jouw kind los van jouw spiegelen, zijn eigen pad kan bewandelen.