Angst in de ogen kijken deel 2

Angst in de ogen kijken deel 1
16/04/2019
Angst in de ogen kijken deel 3
20/04/2019

Op dit moment ben ik in training in Asheville, North Carolina met als doel 100% te leven vanuit je potentieel. En de vraag is wat maakt dat ik, en vele met mij, (nog) niet voor de volle 100% vanuit ons potentieel leven?

We vermijden angst en daarmee ook onze kansen. Omdat we de emoties niet willen voelen, hebben we afweermechanismen ontwikkeld. Waarvan de meeste in onze kindertijd zijn gevormd. Het zijn strategieën die voor ons als kind de beste optie waren. En nu doen we het automatisch, het is een soort onbewuste reflex geworden.

Bijvoorbeeld:

  • we praten dingen goed of relativeren,
  • we drinken alcohol (of gebruiken andere drugs),
  • we piekeren ons suf,
  • we vermijden situaties,
  • we nemen een kille houding aan.

Vanuit het denken kunnen we de angst onder controle houden en ben je prima in staat om een leuk en zelfs succesvol leven te leiden. En toch weet of voel je dat je iets onderdrukt of vermijd waardoor je ergens in je lijf een gevoel bij je draagt dat onrust, pijn of ontevredenheid geeft. Klachten vanuit onderdrukking kunnen zowel emotioneel of fysiek zijn.

Ondertussen zijn we bang dat de klachten erger worden als we onze gevoelens toelaten. Terwijl het juist een contact met jezelf en je potentie in de weg staat! Je gevoelens verwelkomen maakt dat je je kunt verbinden met jezelf en met je kern, je kracht.

“Wanneer we ons lichaam niet meer voor de volle 100% ervaren…”

Angst zit in ons lijf in het cel geheugen en heeft een plek ingenomen in je lijf. Om die angst te vermijden moeten we afstand nemen van ons lijf. Wanneer we ons lichaam niet meer voor de volle 100% ervaren, voelen we uiteindelijk niet meer wat we nodig hebben. Elke onvervulde behoefte leidt tot spanning. Als we de verbinding met onszelf verliezen, zijn we ook de verbinding met de ander kwijt, eenzaamheid en verharding liggen op de loer.

Om angst in zijn volledigheid te accepteren en aan te gaan moeten we naast denken en praten over de angst, de angst in het lijf aandacht geven. Door aanraking kan je jezelf weer ervaren, de gevoelens en behoeftes herkennen en erkennen en jezelf weer op het goede spoor zetten.

Ons lichaam is gericht op leven en het in stand houden van leven, het lichaam wil niets anders dan stromen en de innerlijke balans in stand houden. Het is vaak het hoofd, ons denken, wat werkt als een stoorzender en die houdt onze patronen van zelfbescherming in tact. Het lichaam waarschuwt ons op tijd als er iets mis dreigt te gaan en kunnen we luisteren en ingaan op deze signalen? Durven we weer te vertrouwen op ons lichaam als een betrouwbaar kompas? Door ons weer te verbinden met ons lichaam geven wij het lichaam de gelegenheid haar werk te doen, ons natuurlijk zelfhelend vermogen wordt als het ware weer aan gezet.

“Ons lichaam is gericht op leven en het in stand houden van leven…”

Door middel van specifieke lichaamsoefeningen zoals ademhalingsoefeningen, inspannings-, ontladings- en ontspanningsoefeningen en het werken met EE punten (Emotioneel Evenwicht) maak je opnieuw voeling met je lichaam en de daarin opgeslagen spanningen. Je wordt je bewust van het signaal dat je lichaam geeft en de emoties die hieraan gekoppeld zijn. Emoties die jou jarenlang blokkeerden mag je nu accepteren en de positieve functie ervan waarderen. Vanuit deze acceptatie kan de gestagneerde emotionele energie weer gaan stromen. Hierbij kunnen allerlei gevoelens vrij komen, ook emoties die de oorzaak zijn van de angst. Deze emoties pogen we, uit angst om te voelen, te onderdrukken. Door die te doorleven word je vrijer en vitaler.

Hoe je VRIJ kan komen van de angst, in lijf en mind?

Keep u posted!

FacebookInstagramLinkedInTwitterYoutubeEmailPhoneEmailFacebook messenger